HISTORIEN FRA BÅTBYGGERIENE PÅ SPJÆRØY.

BRØDRENE OLSEN BÅTBYGGERI I KJELLVIKA.

Sigurd og Wilhelm Olsen startet å bygge båter i 1922, Johan startet 1927, etter at han først seilte noen år til sjøs. De ble ansatt på Ring-Verven 1923, der de bygget snekker på stedet «Hølet» under åpen himmel. «Bølgen» den hvite snekka som står ute på tunet på Kystmuseet, og er avbildet på flere gamle bilder fra Kjellvika er bygget hjemme ved uthuset 1922.

I 1930, etter at moloen sto ferdig startet de tre brødrene eget båtbyggeri i Kjellvika. Mye av verktøyet ble kjøpt på Ring-Verven, blant annet tykkelsehøvelen fra 1898 og bandsaga fra 1907. Brødrene eksperimentere med nye og egen komponerte båter. Forløperen til Spjærøykrysseren var noen Vabåter som ble bygget tidlig i 1930 årene, båtbyggerne prøvde seg frem og videreutviklet båtene som etterhvert ble til spjærøykrysseren.

Første Spjærøykrysser  ble sjøsatt 1936 og ble bygget med snekke kjøl / stevn. Den fikk navnet «Speilegg» ettersom den var så blank og fin. Brødrene bygde senere alle båttyper men hovedsaklig spjærøykryssere. Av disse leverte brødrene på det meste 1 båt hver 7 uke fullt ferdig, de klarte 8 båter hvis de jobbet ekstra hardt. En vanlig arbeidsdag for brødrene var fra 07.00 om morgenen til 19.00 om kvelden. Frem til slutten av 1960 tallet hadde brødrene bygget over 400 båter. Johan bygget også snekker hjemme i hagen hver vinter.  I 1969 begynte John, sønn til Johan. John kjøpte parten til Sigurd i 1970 og Johan arvet parten til Wilhelm etter at han døde 1966. Johan fikk også med seg Knut i 1973, bror til John, han var med til 1982. Johan var med John mer eller mindre frem til han døde i april 1998. Etter det fortsatte John byggingen med god hjelp av Terje Johansen. Den siste båten bygget på Spjærøy, ble sjøsatt våren 2011, etter det solgte John båtbyggeriet 2012.

På bilde over ser vi brødrene i en av 2 båter som ble bygget til California i USA, bilde er fra 1960. Brødrene har levert båter til Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, og USA.

SPJÆRØY BÅTBYGGERI PÅ DYPEDAL.

Båtbyggeriet ble startet i oktober 1969 under navnet Bjørn Abrahamsen Verft.

Thor Ivar Olsen, sønn av Sigurd Olsen, en av Brødrene fra Båtbyggeriet i Kjellvika, fikk med seg Leif Arne Johansen og Bjørn Abrahamsen i store fine lokaler på Dypedal.

Den første båten som ble bygget var en seilbåt av type BB11 som ble ferdigstilt 29.04.1970.

I november 1970 ble den første Spjærøykrysseren ferdigstilt å sjøsatt, en slett-bygget dekksbåt på 31 fot med bygge nr. 2.

I 1973 sluttet Bjørn Abrahamsen og båtbyggeriet byttet navn til Spjærøy Båtbyggeri.

Båtbyggeriet fikk bra med oppdrag, så  Thor Ivar og Leif Arne hadde behov for mer arbeidskraft. Egil Holt, svogeren til Leif Arne ble derfor med å bygge fra 1973.

Båtbyggeriet byggede mange forskjellige båttyper, totalt ble det bygget 31 båter. Blant båttypene var Seilbåtene BB11 og BB17, Seilskøyter, Seilkuttere, Colin Archer skøyter, snekker og tilsammen 19 Spjærøykryssere.

Den sist båten som ble bygget på Dypedal var en 28 fots Spjærøykrysser i 1986.

Etter dette ble det kun utført vedlikehold og reparasjonsarbeid og Egil Holt sluttet 1986.

Thor Ivar Olsen og Leif Arne Johansen holdt på sammen til 2008.